Ganduri despre diferentele dintre Bisericile Lutherane
Data postării: 02.09.2016 16:50:32
Anul 1973 reprezinta un reper extreme de important din istoria de peste cinci secole ale Bisericilor Evanghelice Lutherane. In acel an, majoritatea Bisericilor Evanghelice Lutherane din Europa au hotarat sa intre in deplina partasie cu Bisericile Reformate (Calvine) de pe batranul continent. Intelegerea ecumenical a fost parafata la Leuenberg, o localitate elvetiana aflata in apropiere de Basel. Acest acord, cunoscut sub numele de „Intelegerea de la Leuenberg” afirma faptul ca Bisericile Evanghelice Lutherane si cele Reformate (Calvine) se afla in acord doctrinal in ceea ce priveste invataturile de baza inclusiv cele privitoare la cristologie si sacramente, astfel incat aceste Bisericii pot sa existe in partasie de amvon, adica preotii pot predica in oricare dintre Biserici, dar si in comuniune deplina a Sfintei Impartasanii (Sfanta Cina). Ulterior, la Tratatul de la Leuenberg au aderat si Bisericile Metodiste din Europa, din anul 2003 acestea formand „Comunitatea Bisericilor Protestante din Europa”.
In luna August a anului 1997, Biserica Evanghelica Lutherana din America (E.L.C.A.) a stabilit o partasie deplina similara cu trei mari Biserici Reformate din America, declarand ca intre Bisericile participante la intelegere nu exista nici un fel de diferente reale in materie de doctrina, diferente care ar fi putut sa stea impotriva acestei partasi. Mai mult decat atat, Federatia Lutherana Mondiala, un organism ecumenic care inglobeaza majoritatea denominatiilor lutherane din present, a decis ca diferente istorice dintre lutherani si romano-catolici au disparut iar in anul 1999, acesta a semnat impreuna cu Vaticanul documentul numit “The Joint Declaration on the Doctrine of Justification”, un document care afirma ca problema dintre lutherani si romano-catolici cu privire la modul in care suntem mantuiti a fost rezolvata si ca nu mai exista motive de despartire intre cele doua mari ramuri ale crestinismului. Toate aceste decizii luate de marea majoritate a Bisericilor Lutherane au creat confuzie majora in randul lutheranilor. Trebuie sa amintim faptul ca in randul Bisericilor Lutherane exista Biserici in Europa care nu au aderat la Tratatul de la Leuenberg iar in America exista Biserici Lutherane care au condamnat decizia Biserica Evanghelica Lutherana din America (E.L.C.A.). Deasemenea, aceste Biserici au condamnat decizia Federatiei Lutherane Mondiale de a semna “The Joint Declaration on the Doctrine of Justification”, ba mai mult, foarte multe dintre acestea parasind acest organism ecumenic lutheran considerat, pe drept cuvant apostaziata. Bisericile care au ramas fidele Sfintelor Scripturi si Marturisirilor de Credinta Lutherane refuzand sa accepte compromisurile au fost declarate Biserici Confesionale sau Conservatoare. Toate acestea au condus la necesitatea ca lutheranii in special si toti crestini in general sa inteleaga care sunt diferentele intre aceste Biserici Evanghelice Lutherane in conditiile in care acestea poarta numele comun de „lutheran”.
Acum, cand in Romania s-a nascut o misiune lutherana confesionala, adica o misiune care are drept scop promovarea invataturilor lutherane asa cum au existat ele in Secolul al XVI-lea, consideram ca este necesat ca romanii sa cunoasca de ce aceste Biserici Lutherane sunt diferite si care este pozitia conservatoare a Bisericilor Confesionale.
Primul aspect in care Bisericile Lutherane difera intre ele este intelegerea cu privire la natura si autoritatea Sfantei Scripturi sau Biblia. Bisericile Confesionale continua sa afrme standardul Reformei Protestante afirmad faptul a Sfanta Scriptura este cu adevarat Cuvantul lui Dumnezeu avand autoritate suprema in viata Bisericii si a credinciosilor. Cuvantul lui Dumnezeu este complet, de incredere si ferit de orice fel de eroare fiind standardul unic dupa care poate sa fie judecata credinta, invatatura practicile Bisericii. In contrast sunt Bisericile Lutherane Liberale care afirma faptul ca Sfanta Scriptura nu este in mod necesar intotdeauna corecta sau de incredere in toate detaliile sale. Aceste Biserici incurajeaza sau tolereaza metode de interpretare ale Sfintelor Scripturi care afirma sau presupun ca Biblia contine erori sau neclaritati atat in aspeecte doctrinare cat si in aspecte istorice.
In baza unei intelegeri scripturale, Bisericile Conservatoare nu sunt de acord cu ordinarea femeilor in slujirea preoteasca (pastorala), declara homosexualitatea ca fiind un pacat refuzand sa oficieze casatoria acestora , resping ordinarea homosexualilor si, deasemenea declara avortul ca fiind un pacat. Pe de alta parte, Bisericile Liberale ordineaza femei ca preoti (pastori), tolereaza homosexualitatea oficiind casatoria acestora si ordinarea homosexualilor in toate structurile Bisericii, inclusiv preoti si episcopi. Bisericile Confesionale depun eforturi pentru ca homosexualii sa inteleaga situatia lor, sa se pocaiasca si sa primeasca iertarea lui Dumnezeu insa nu tolereaza acest pacat. In ceea ce priveste avortul, Bisericile Lutherne Conservatoare condamna drept pacat aceasta practica in timp ce in Bisericile Liberale aceasta practica este nu doar tolerata dar, in unele situatii, chiar incurajata in ciuda faptului ca Dumnezeu ne porunceste „sa nu ucizi”. Sursa acestor neintelegeri intre Bisericile Lutherane o reprezinta atitudinea fata de Cuvantul lui Dumnezeu.
Confesiunile de credinta din Secolul al XVI-lea, marturisiri care alcatuiesc Cartea Concordului (1580) reprezinta o alta sursa de controversa dintre Bisericile Lutherane Liberale si Bisericile Lutherane Confesionale. Pentru Bisericile Lutherane Confesionale, Marturisirile de Credinta Lutherane reprezinta o autoritate inferioara Sfintelor Scripturi despre care insa afirma faptul ca reprezinta sumarizari corecte ale invataturilor Sfintelor Scripturi. Acestea nu sunt inspirate si nici infailibile dar un crestin evanghelic lutheran confessional le accepta drept o expunere nealterata si adevarata a Cuvantului lui Dumnezeu si normative pentru Biserica lui Cristos. Pe de alta parte, Bisericile Lutherane Liberale nu pun nici un fel de accent pe aceste marturisiri consderandu-le doar niste expuneri istorice care nu mai sunt necesare spre invatare si nici normative pentru Biserica.
O alta diferenta extreme de vizibila intre Bisericile Lutherane Liberale si Bisericile Lutherane Confesionale oreprezinta pozitia fata de Sfanta Impartasanie. Bisericile Lutherane Liberale sunt deschise pentru partasia cu orice fel de alta Biserica sau individ in Sfanta Cina. Asa cum am aratat inca de la inceput, Bisericile Lutherane Liberale prefera “partasia deschisa” cu Biserici Reformate, Presbiteriene si Metodiste cu toate ca doctrina Sfintei Cine este contrara. Teologia lutherana afirma prezenta reala a trupului si sangelui Domnului Isus Cristos in painea si vinul Sfintei Cine in timp ce Bisericile Reformate sustin o prezenta doar spirituala, lucru care face imposibila armonizarea doctrinara. Bisericile Lutherane Confesionale practica o “partasie inchisa” ceea ce insemana ca Sfanta Cina este luata doar de catre crestini care au aceleasi convingeri doctrinare, care impartasesc o credinta comuna, care predau aceeasi invatatura. Bisericile Lutherane Confesionale refuza sa se impartaseasca impreuna cu Biserici care au invataturi si practice contrare Sfintelor Scripturi. Bisericile Lutherane Confesionale declara drept anti-sripturale toate aceste aranjamente ecumenice intre Biserici care au doctrine si practice diferite una de alta. Bisericile nu pot avea partasie in invataturi pe care unele le afirma in timp ce altele le resping. Pozitia Bisericilor Lutherane Confesionale este fundamentata pe faptul ca Sfanta Scriptura este Cuvantul lui Dumnezeu si este obligatoriu pentru toata lumea din toate timpurile si ca omul este obligat sa le marturiseasca si sa le traiasca in consecinta. Este imposibila o comuniune de amvon intre Biserici care proclama invataturi contradictorii. Pe de alta parte, Bisericile Lutherane Liberale, negand autoritatea Sfintelor Scripturi, considera ca doctrinele nu au o importanta atat de mare si ca atare, Bisericile pot avea partasie de amvon predicad lucruri care nu despart ci care apropie Bisericile, declarand practice fara valoare invataturi precum prezenta reala a Domnului Cristos in Sfantul Sacrament al Altarului. Din nefericire, Bisericile Lutherane Confesionale sunt dispuse la foarte multe compromisuri doctrinare, acest lucru demonstrand faptul ca Evanghelia nu are nici un fel de autoritate pentru acestea. Aceste lucruri sunt si va evidente atunci cand studiezi site-urile web ale Bisericilor Liberale sa participi la “inchinarea”. Se constata ca aceste Biserici sunt maidegraba “cluburi culturale” menite saa satisfaca diversele grupuri entice sau sociale. Bisericile Lutherane Liberale nu pun accentual pe invatatura sanatoasa, nu predica nevoia de pocainta si de schimbarea vietii, nu predica renuntarea la pacat si trairea dupa voia lui Dumnezeu. Bisericile Lutherane Liberale s-au transformat in sali de concerte de muzica clasica, pop, jazz sau rock, in sali de teatru sau alte manifestari culturale. Bisericile Lutherane Liberale sunt, in multe cazuri, Biserici aproape goale, prezenta la inchinare fiind cam de 5% din numarul de membrii. Sunt Bisericii care se lauda cu peste o mie demembrii insa Duminica nu gasesti mai mult de cinci zeci de oameni. Din nefericire, multe dintre Biserici sunt inchise, inchiriate sau vandute altor culte.
Desi pare foarta complicate, situatia Bisericilor Lutherane Confesionale reprezinta o stare binecuvantata. In contrasc cu apostazia Bisericilor Lutherane Liberale, Bisericile Confesionale isi pot expune credinta adevarata spre Gloria lui Dumnezeu. Ei au ocazia sa raspunda la intrebarea “ce este un crestin lutheran”,
Ce inseamna sa fi un crestin Lutheran? Ce insemana sa crezi ca Sfanta Scriptura este Cuvantul lui Dumnezeu inspirat, infailibil si ferit de orice eroare? Care este Adevarul? Ce invataturi nu pot sa fie sub nicio forma compromise? Care invataturi eronate trebuie respinse chiar si cu un pret scump? Acestea sunt intrebarile la care lutheranii confesionali au un raspuns plin de pasiune si de adevar. Cu toate acestea, diferentele existente intre Bisericile Lutherane sunt o sursa de tristete pentru crestinii lutherani confesionali. Noi ne-am dori ca aceste Biserici sa impartaseasca o credinta comuna si astfel sa putem avea partasie pentru Gloria lui Cristos. Totusi, pentru ca aceasta este doar o dorintaci nu o realitate, credem ca este deosebit de important ca crestinii lutherani sa cunoasca diferentele dintre Bisericile Lutherane pentru a intelege carei Biserici trebuie sa se alature in al urma pe Cristos.
Site-ul www.bisericalutherana.ro, un site apartinand Asociatiei Concordia Lutherana Confesionala “Martin Luther” reprezinta un instrument de promovare a Confesionalismului Lutheran. Articolele publicate va vor familiariza cu spiritualitatea si teologia lutherana confesionala asa cum sunt ele afirmate in Cartea Concordului (1580). Deasemenea, sustinuta de o Biserica Lutherana Confesionala afiliata la Biserica Lutherana Sinodul Missouri, Concordia Lutherana Confesionala “Martin Luther” organizeaza studii biblice si studii doctrinare in care prezinta pozitia teologica a Bisericilor Lutherane Confesionale. Contacteaza-ne pentru a obtine informatii despre aceste programe de studio.
Un articol de Sorin H. Trifa