Isus Cristos s-a nascut in Decembrie
Data postării: 21.12.2016 17:46:09
In perioada fiecarui Craciun, in lumea crestina, in mod special in cercurile crestinilor radicali, renaste ideea ca Sarbatoarea Craciunului este in realitate o sarbatoare pagana impusa crestinilor de Imparatii Imperiului Roman ca un compromis facut de stat pentru a impaca populatia ramasa pagana cu populatia convertita la crestinism. Sunt mult crestini din randul celor radicali care refuza sarbatorirea Craciunului la 25 Decembrie motivand ca aceasta sarbatoare inlocuieste Sarbatoarea Soarelui din religiile pagane. Oameni cu pretentii intelectuale sustin aceata “teorie a conspiratiei” propagand-o in media de specialitate. Inclusiv la scoala la care invata, baiatul meu a fost nevoit sa tina piept unor adulti care afirmau ca Isus s-a nascut fie primavara fie vara, in nici un caz in mijlocul iernii. La emisiunile radiu care prezinta subiectul, am fost destul de indignat sa constat faptul faptul ca nu a exista nici un fel de explicatie istorico-pertinenta cu privire la aceasta sarbatoare crestina ci doar o intreaga teorie a conpiratiilor pagane.
In realitate, aceasta idee radicala cu privire la relatia dintre sarbatoarea Crestinului si paganism provine de la doi savanti care au traiti in Secolul al XVII-lea. Primul savant era un protestant german liberal, pe nume Paul Ernst Jablonski, iar cel de-al doilea a fost un calugar dominican romano-catolic, pe nume Dom Jean Hardouin. Sumarizat, acesti doi savanti au sustinut ca celebrarea Craciunului la 25 Decebrie reprezinta una dintre principalele influente pagane asupra Bisericii Romano-Catolice. Tezele celor doi teologi crestini au fost preluate de numerosi crestini radicali care le-au folosit in scopul denigrarii Bisericilor Traditionale in favoarea propriilor lor „miscari de trezire spirituala”, in special in America de Nord. Din nefericire, tezele acelor doi cercetatori, desi contin erori grave, au facut ca întreaga lume modernă să creadă că sarbatoarea Crăciunului a fost inițial o sărbătoare păgână cooptata de catre Biserica Crestina medievală.
Controversa are la baza un eveniment care a avut loc in Secolul al III-lea, mai precis in anul 274, an in care Imparatul Roman Cezar Aurelian a dat un decret prin care declara ziua de 25 Decembrie drept ziua in care se va celebra „ziua Soarelui”, zi care, astronomic vorbin corespunde cu solstitiul de iarna. Pana la data respectiva, cultul Soarelui in cadrul Imperiului Roman nu a avut programata o sarbatoare remarcabila ci existau doar doua mici sarbatori tinute in 9 August, si, respectiv in 28 August. In consecinta, afirmam ca pana in anul 274 dupa Cristos, in Imperiul Roman nu a existat un interes special pentru Sarbatoarea Soarelui, iar data de 25 Decembrie, desi era o data importanta pentru astronomi, pentru gandirea pagana romana nu avea nici un fel de rezonanta speciala. In contrast cu interesul romanilor pagani era semnificatia pe care evreii convertiti la crestinism o acordau acestei zile. Deși este adevărat că suntem în imposibilitatea de a găsi dovezi clare cu privire la faptul ca creștinii sarbatoreau Nasterea Domnului exact la 25 decembrie si inainte de anul 336 AD, există unele dovezi că creștinii evrei din Roma acordau acestei date o importanță mare inca de la la începutul celui de-al doilea secol (~100 D.C.).
A afirma faptul ca crestinii nu au sarbatorit Nasterea Domnului pana la Edictul de la Milan (313) este o mare eroare. Ceea ce putem insa sa afirmam este ca o astfel de sarbatoare nu a devenit publica pana la acel moment deoarece crestinii se aflau sub persecutie puternice si astfel, pana la Edictul de la Milan ei nu au avut nici un fel de sarbatoare publica.
Nu doresc sa va ocup timpul cu explicatii masive despre situatia Bisericii Apostolice si a Bisericii din primele trei secole. Ceea ce doresc in continuare este sa arat faptul ca nasterea Domnului Isus Cristos la data de 25 Decembrie este una biblica ci nu o inovatie pagana in cadrul Bisericii Crestine timpurii asa cum sustin crestinii radicali. Astfel veti intelege faptul ca nu paganismul a influentat crestinismul sa adopte data de 25 Decembrie ca data de nastere a lui Cristos ci paganismul a preluat aceasta data pentru o sarbatoare a Soarelui pentru a compromite crestinismul si pentru ai face pe cetatenii ramasi inca adepti ai cultelor romane sa nu treaca la crestinism. Stiu inca din start ca exista crestini radicali care vor ridiculiza acest aticol dar, acestia au o astfel de atitudine exclusiv din placerea de a consuma „teoriile conspiratiei” care le marcheaza gandirea teologica si viata spirituala.
Calculul incepe cu conceptia Sfantului Ioan Botezatorul, o ancora puternica in ceea ce priveste calcului zilei de nastere a Domnului Isus Cristos. Sfanta Scriptura ne spune faptul ca Arhanghelul Gabriel i s-a aratat preotului Zaharia in timp ce acesta slujea in Templu in Ziua Ispasirii (Luca 1:8). Acest eveniment a avut loc in luna Septembrie, spre sfarsitul acesteia asa cum confirma atat Biserica Primara cat si Manuscrisele de la Marea Moarta, documente care ne vorbesc despre rotatia preotilor la Templu. Acesta informatie Biblica plaseaza conceptia Sfantului Apostol Ioan in timpul Sarbatorii Corturilor care are loc in a doua parte a lunii Octombrie. Perioada aceasta corespundea si cu Noul An Evreiesc.
Apoi, Sfanta Scriptura, tot in Evanghelia Sfantului doctor Luca, mai face o afirmatie foarte interesanta spunand ca „in luna a sasea”, acelasi Arhanghel Gabriel, i-a adus Sfintei Fecioare Maria vestea ca il va naste pe Fiul lui Dumnezeu (Luca 1:26). Aceasta afirmatie a ingerului lui Dumnezeu plaseaza conceptia miraculoasa a lui Isus Cristos in a doua parte a lunii martie, dupa Pastele evreiesc. Aceasta afirmatie este intarita de faptul ca Arhanghelul Gavril afirma in mod clar faptul ca: „Elisabeta, rudenia ta, [...] este acum în a şasea lună” (Luca 1:36). In consecinta, daca Elisabeta a ramas insarcinata spre lunii octombrie, Isus Cristos afost conceput in pantecul Sfantei Fecioara Maria de catre Duhul Sfant, undeva la finalul lunii Martie. De acum inainte, calculul datei de nastere a Mantuitorului este cat se poate de simplu. Sfanta Fecioara Maria a nascut la finalul unei sarcini normale de noua luni, deci, spre sfarsitul lunii Decembrie.
Biserica a stabilit ca data de conceptie a Domnul Isus Cristos ca fiind data de 25 Martie, cu mult timp inainte ca Imparatul Aurelian sa decida data de 25 Decembrie ca fiind Sarbatoarea Soarelui. Exista dovezi evidente ca in jurul anului 221 dupa Cristos, Julio Africano Sexto vorbea deja despre Buna Vestire, intalnirea dintre Arhanghelul Gabriel si Sfanta Fecioara Maria, ca fiind sarbatorita de catre crestini la data de 25 Martie. Din momentul in care Biserica a calculat si stabilit data intruparii Fiului lui Dumenzeu in pantecul Sfintei Fecioare Matria, stabilirea datei de nastere la 25 Decebrie a fost doar o chestiune de calcul matematic. Ca atare, desi la 25 Decembrie in Imperiul Roman se sarbatorea Renasterea Soarelui, Sarbatoarea Nasterii Domnului nu are legatura cu aceasta sarbatoare pagana, ba mai mult, ea este anterioara sarbatorii romane.
Speculatiile pe care autorii adepti ai „conspirationismului”, in proportie covarsitoare din ramura radicala, aduc argumente absolut puerile pentru a incerca sa demonstreze faptul ca Isus nu s-a nascut in Decembrie ci in Martie sau chiar August. Una dintre presupusele dovezi este aceea ca pastorii isi pasteau turmele in noaptea nasterii lui Cristos. In consecinta, acest eveniment remarcabil pentru crestinism nu putea avea loc iarna. Acest argument este cat se poate de copilaresc si nu ii vom acorda nici cea mai mica atentie deoarece orice om cu un minim de bagaj cultura intelege ca „iernile” din Orientul Mijlociu sunt extrem de blande si se poate locui inclusiv in corturi pe parcursu intregului an asa cum au facut si Patriarhii. Nu exista nici o informatie in Sfanta Scriptura in care sa ni se spuna ca Sfintii Patriarhi au locuit in case sau alte locuri in nevoia de a depasi iernile. Nu citim despre asa ceva nici in cartile care ne vorbesc despre Judecatori, Imparatii lui Iuda sau a lui Israel si nici macar in Noul Testament nu avem relatari despre astfel de situatii deoarece iernile in Palestina era suficient de blande.
Un alt argument la fel de „solid” este acela ca aglomeratia din Berhleem, fapt care a dus ca Iosif si Maria sa nu gaseasca loc la han, s-ar fi datorat unei mari sarbatori iudaice, cel mai probabil sarbatorii Corturilor. Acest lucru este din nou o eroare. Sfanta Scriptura ne explica in mod clar de ce era aglomeratie, deoarece avea loc o numarare a populatiei din Imperiul Roman. Toti cei nascuti in Bethleem si plecati ulterior in alte localitat, se intorceau acasa pentru a se „inscrie”. Acest lucru a dus la supraaglomerarea micutei localitati.
Indiferent de cat de multe conspiratii gasesc crestinii radicali in Sarbatoarea Nasternii Domnului la 25 Decembrie, Biserica lui Cristos a stabilit aceasta data folosindu-se de Sfanta Scriptura ci nu de ratiune si logica umana.
Un articol de Sorin H. Trifa