Masacrul Sfintilor Inocenti, 28 Decembrie
Data postării: 28.12.2016 12:20:24
Astazi, 28 Decembrie, Bisericile Lutherane Confesionale comemoreaza un eveniment tragic care a avut loc la putin timp de la momentul nasterii Domnului nostru Isus Cristos. Acest trist eveniment este cunoscut in traditia lutherana drept “Masacrul Sfintilor Inocenti”.
Conform Evangheliei Sfantului Apostol Matei, singura sursa, de altfel, care relateaza aceast genocid, „Irod, când a văzut că fusese înşelat de magi, s-a mâniat foarte tare şi a trimis să omoare pe toţi pruncii de parte bărbătească, de la doi ani în jos, care erau în Betleem şi în toate împrejurimile lui, potrivit cu vremea pe care o aflase întocmai de la magi” (Matei 2:16). Scopul acestui act barbar a fost acela de a ucide Pruncului despre care aflase de la magi ca s-ar fi nascut in Bethleem si care reprezenta, in conceptia sa, un posibil contracandidat la tronul provinciei. Sfantul Apostol Matei relateaza acest eveniment deoarece il considera o implinire a unei prorociri vechitestamentare apartinand Sfantului Prooroc Ieremia care spunea „un ţipăt s-a auzit în Rama, plângere şi bocet mult: Rahela îşi jelea copiii şi nu voia să fie mângâiată, pentru că nu mai erau” (Ieremia 31: 15, Matei 2:17).
In general traditia crestina, in special cea rasariteana, vorbeste despre 14 mii de prunci ucisi in acest masacru. Alte traditii crestine vorbesc despre 50 de mii de copilasi. Totusi, realitatea pare sa nu fie aceasta din mai multe motive. Primul si cel mai important este acela ca pe tot parcursul Noului Testament nu mai exista nici un fel de referire la acest eveniment tragic cu exceptia relatarii Sfantului Apostol Matei. Nici izvoarele istorice ale acelui timp nu semnaleaza existenta acestui masacru. Faptul ca istoricul Josephul Flavius nu relateaza evenimentul este explicat prin faptul ca el nu reprezinta un aspect relevant pentru o perioada a istoriei in care pruncuciderea si astfel de tragedii, in general, erau destul de „banale”. Pentru naratiunea crestina si in special pentru Sfantul Apostol Matei, evenimentul este important datorita faptului ca Evanghelia acestuia se adreseaza evreilor si autorul vede evenimentul ca pe o implinire evidenta a proorociei Sfantului Prooroc Ieremia, dovedind astfel implinirea mesajului Vechiului Testament in viata Domnului nostru Isus Cristos.
In ceea ce il priveste pe Irod, istoria are multe evenimente oribile de relatat. Irod a fost numit rege al iudeilor in anul 40 iCr de catre Senatul Roman. Imediat dupa preluarea efectiva a puterii la Ierusalim, Irod a executat nu mai putin de 45 de oameni care ii erau potential inamici. Istoria relateaza crimele oribile pe care Irod le-a ordonat si in care au fost implicati, ca victime, membrii ai propriei familii. Din porunca lui Irod a fost ucis Aristobul, nepot, Alexandra, soacra sa, Mariamne, cea de a doua sotie. Trei dintre fiii sai, Aristobul, Alexandru si Antipater au fost executati din ordinul crudului imparat. Asadar, Irod a fost un imparat extrem de violent iar crima devenise o obisnuinta pentru Ierusalim, de-a lungul domniei fiind executatii, din diverse motive, mii de cetateni ai regatului.
Revenind la numarul real al pruncilor ucisi din ordinul lui Irod in Bethleem la aproximativ un an de la nasterea Domnului nostru Isus Cristos, spuneam ca traditia, in special cea rasariteana, vorbeste despre un numar de 14 mii de victime. In realitate, cercetarile arata ca cetatea Bethleem, era o localitate mica in randul cetatilor din Iudeea si adapostea la vremerea respectiva un numar de aproximativ 300 de locuitori. Punand la socoteala inclusiv „vecinatatea” micutei cetati, numarul de oamenii care traiau in zona trebuie sa fi fost sub o mie. In consecinta, numarul real al pruncilor ucisi din porunca lui Irod trebuie sa fi fost doar de ordinul zecilor pana intr-o suta. Astazi, teologi si cercetatorii sunt intr-un oarecare consens sustinand ca in acest masacru au fost ucisi un numar maxim de 30 de copilasi si, probabil, cateva zeci de adulti. Pe langa crimele oribile savarsite de catre imparatul Irod, uciderea a 20-30 de copilasi intr-o neinsemnata localitate, chiar daca a fost una dintre ultimile sale fapte oribile, este foarte probabil sa fi trecut complet nebagata in seama de istoricii vremii respective. Istoria vorbeste despre faptul ca inainte de moarte, regele Irod a ordonat uciderea a aproximativ 3 mii de cetateni ai Iudeei. Cu siguranta ca o astfel de atrocitate a pus in umbra uciderea a catorva zeci de prunci in obscura localitate de la nord de Ierusalim. Pe de alta parte trebuie sa remarcam si faptul ca istoricii primului veac, in general, nu au fost apropiati ai crestinismului si este posibil ca tragedia din Bethleem sa fi fost trecuta intentionat cu vederea.
Trebuie sa amintim faptul ca, in providenta Sa, atotputernicul Dumnezeu l-a instiintat pe Iosif cu privire la intentiile lui Irod si l-a calauzit sa gaseasca adapost pentru Pruncul Isus Cristos in Egipt astfel incat, la momentul masacrului, Domnul Isus Cristos nu se mai afla in Bethleem.
Pentru noi crestinii, evenimentul are relevanta deoarece reprezinta implinirea unei prorociri a Vechiului Testament dar si pentru ca ne dovedeste inversunarea cu care lumea aflata sub puterea lui Satan a luptat impotriva maretului plan de mantuire intocmit, inca din vesnicii, in taina Sfintei Treimi.
Un articol de Sorin H. Trifa